Friday, May 1, 2009


Kelebihan solat dua rakaat

SELEPAS mencipta Jibrail dengan bentuk yang cantik, Allah mencipta baginya 200 sayap yang setiap satunya antara timur dan barat (ada pendapat menyatakan 124,000 sayap).

Selepas Jibrail memandang dirinya sendiri, dia berkata: Wahai Tuhanku, adakah Engkau mencipta makhluk yang lebih baik daripadaku?"


Lalu Allah berfirman yang maksudnya: "Tidak". Kemudian Jibrail berdiri dan solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Selepas selesai bersolat, maka Allah berfirman yang bermaksud: "Wahai Jibrail, kamu menyembah Aku dengan ibadat yang bersungguh-sungguh dan tiada seorang pun yang menyembah kepada-Ku seperti ibadat kamu. Akan tetapi, di akhir zaman nanti akan datang seorang Nabi yang mulia yang paling Aku cintai, namanya Muhammad dan dia mempunyai umat yang sentiasa berdosa. Jika mereka mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar itu dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kekurangan, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar, maka Kami demi kemuliaan-Ku dan ketinggian-Ku, sesungguhnya solat mereka itu Aku lebih sukai dari solatmu itu kerana mereka mengerjakan solat atas perintah-Ku sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintah-Ku.

Kemudian, Jibrail berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud: "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'wa sebagai tempat tinggal". Kemudian, Jibrail meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'wa.

Sesungguhnya Allah menyembunyikan enam perkara iaitu:

  • Allah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.

  • Allah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.

  • Allah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam al-Quran.

  • Allah menyembunyikan lailatul qadar di bulan Ramadan.

  • Allah menyembunyikan solat paling utama di dalam solat (lima waktu).

  • Allah menyembunyikan (tarikh terjadinya) kiamat di dalam semua hari.
  • 3 comments:

    1. mintak izin copy post ni ye?

      ReplyDelete
    2. silakan copy..x der masalah..semua perkara didalam ruangan ini adalah untuk iktibar dan renungan kita semua..terima kasih..semoga kita semua dapat berkongsi ilmu dan maklumat. terima kasih.

      ReplyDelete
    3. bagus sungguh Teratak Insaf ni...bermanfaat ilmunya...boleh saya letakkan dlm facebook utk pengetahuan umum...

      ReplyDelete

    BUAL BICARA BERSAMA AKIL

    ShoutMix chat widget