Sunday, May 10, 2009

BILA MATA KITA TERLIAR SEDIKIT


Pada petang yang aman damai, maka kita pelawalah isteri dan anak-anak kita bersiar-siar di taman-taman rekreasi untuk memecah "monotonous"demi kebahagiaan rumahtangga kita. Pusing punya pusing mencari tempat letakkereta maka jumpa juga akhirnya di sudut yang agak ramai pengunjung ditaman itu. Kita pun mencari kawasan lapang untuk diletakkan tikar dan bekalanmakanan sekadar memeriahkan lagi suasana berekreasi itu. Anak-anak kitayang aktif tu kita biarkan mereka melompat-lompat dan berlari melakonkansemula bintang pujaan TV mereka "gagahnya power rangers" dan "ajaibnyadoraemon", yang mana kita sendiri gagal membendongnya. Pada ketikainilah isteri kita akan bertambah manja berdamping rapat duduk di atastikar itu. Dengan air mukanya yang berseri senyum memanjang melihat keindahanalam sekeliling.

Ramailah pengunjung lalu lalang di hadapan dan di belakang kita termasuklahjuga anak-anak gadis bersendirian, dengan keluarga dan berkumpulan bersama-samamenikmati keindahan alam rekreasi ciptaan Illahi itu. Sebagai insan yangsentiasa terdedah oleh bisikan syaitan, kadang kala mata kita "terjeling"juga mengekori bayangan mereka yang baru lalu di depan terutama sekaliyang telah menghiasi diri mereka untuk ditontoni. Pandang pertama dikiratidak mengapa kerana ia adalah gerakan spontan dari refleksi saraf kita(tetapi hanya beberapa saat sajalah). Tetapi jika kita ulangi dengan pandangankedua dan ketiga dengan pandangan yang seolah-olah ingin "ta'aruf" dengannyamaka yakinlah, pada ketika ini isteri kita telah dan sedang memerhatikanarah tuju panahan mata kita itu. Isteri kita tidak menegur dan terus mendiamkandirinya sambil memendam rasa dan bertambah remuk lagi jika dilihatnya kitabertambah ghairah hingga sanggup memalingkan kepala 90 darjah ke arah "objek"tersebut. Kita tidak perasan dan memang kita orang lelaki ni tiada perasandan kurang perasaan. Bersukarialah kita bergelak ketawa dengan anak-anaktetapi isteri kita telah mula pudar senyuman dan jika diagah sekali punakan kelihatan agahannya itu dibalas ala kadar sahaja.

Maghrib telah hampir tiba, maka kita pun berkemas semula untuk kembalike rumah. Jelas kelihatan anak-anak kita puas dan malah ada yang tidakmahu balik kerana masih belum puas "berpower rangers" di situ. Tetapi tidakpada isteri kita. Kita pun naik hairan!. Bagi isteri yang "cool" sedikitakan bersindir dulu dengan kata, "Tadi tengok anak dara baju merah tu macamnak makan aje!" Bagi isteri yang lebih berani akan berkata, "Apalah youni, depan I you tengok perempuan lain pulak.. malulah I".

Bagi suami yang cepat-cepat sedar kesilapannya akan terus membalas dengangurauan seperti, "Wow! you nampak ke?, Ala hai, depa dah lalu, tengok sikitaje, bukan apa-apa, sorry lah ye!. Itu lintasan syaitan mata I aje". Kesyang ini biasanya menyejukkan kembali gelora kepanasan darah geram di lubuksanubari iateri kita tu.

Bagi suami yang ada ego tu akan mempertahankan benang basahnya dengan," Esy! tak de lah, I tak tengok pun". Kes begini akan memanaskan lagi suasanadengan perdebatan yang bertambah panas seperti, " Apa, you ingat mata Ini buta ke?". Pada ketika ini, anak-anak dibelakang tu dah "confuse"dengan tingkahlaku emaknya. Mereka mungkin menyebelahi ayah mereka. Sampailahke rumah perdebatan yang tiada berkesudahan yang berjalan tanpa pengadil-pengadilyang arif lagi bijaksana menetapkan keputusannya.

Mengapa boleh terjadi demikian?

Seorang isteri akan terasa hilang maruah, rendah harga diri sebagaiseorang isteri jika suaminya, dengan kehadiran isteri, melihat perempuanlain dengan pandangan yang "memiangkan" suasana. Mereka tidak akan menegurkita semasa kejadian itu sedang berlaku kerana ingin menjaga maruah suamiyang dicintainya itu dikhalayak ramai. Tetapi jika tegurannya itu semasadi dalam kereta (mana-mana isteri yang tidak sabar tu) atau bila dah sampaidi rumah (mana-mana isteri yang "cool") dinafikan oleh suami, maka bertambahremuklah hatinya dan akan hilanglah kepercayaan setia kawannya kepada kita.Jika ini yang terjadi, maka selepas sahaja peristewa ini, isteri kita tidaklagi percaya kepada kita dan amat payahlah untuk kita berkomunikasi secaraberkesan dengannya. Sebab hati dan pemikirannya telah negatif terhadapkeikhlasan kita. Isteri kita akan sentiasa ingat peristiwa ini sampai bila-biladan akan dikeluarkannya apabila perlu untuk mematikan hujah-hujah kitasemasa kita berhujah nanti.

Oleh itu, sentiasalah ingatkan diri kita akan pesanan Allah SWT untukmenundukkan pandangan mata agar bukan sahaja tidak melakukan zina matatetapi tidak meremukkan kepercayaan isteri kepada kita. Kalau terpandangpertama, tak apa, tetapi cepat-cepatlah beristighfar... dan usahakan jangandiulangi pada kali kedua walaupun tiada isteri di sisi kita. Allah MahaMelihat.

Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment

BUAL BICARA BERSAMA AKIL

ShoutMix chat widget